Svět Bollywoodu

"Odkud jste? Z Česka? Kde to je? Tam taky znají Bollywood???" (cestující ve vlaku v indickém státě Madhya Pradesh)

Jedním z důvodů, proč jsme před třemi lety začali organizovat Festival bollywoodských filmů v Praze, bylo, že v Česku nikdo nezná hvězdy jako jsou Shah Rukh Khan či Amitabh Bachchan - herci populárnější než nejslavnější zpěváci z MTV, akorát na druhých koncích světa. Hodně lidí ví, že se v Indii vyrábí zhruba třikrát více filmů než v USA, ale že od Íránu přes Austrálii až po New York diváci šílí po bollywoodských hercích a herečkách a u nás nikoli, nás utvrdilo v přesvědčení, že zdejší publikum přece jen potřebuje trochu té kulturní osvěty, jak je na to již dlouho zvyklé. Náš tříčlenný tým organizátorů si slíbil, že v případě nezájmu si opět bude bollywoodské hity (na kterých lze časem získat jemnou závislost) pouštět doma na videu, ale překvapivý divácký úspěch již před dvěma roky byl natolik přesvědčivý, že jsme se rozhodli pokračovat a postupně seznámit (nejen) české obecenstvo s nejnovějšími trendy indické kinematografie, ale i s jejími kořeny, takže se konečně nemusí cítit ztraceni během konverzace se svými polskými či anglickými přáteli.

"A co to je ten váš Bollywood?" (prodavačka zmrzliny v pasáži Světozor)

Indické filmy se vždy dělily podle původu, zvláště jazykového - skoro v každém z 28 států vzniká několik desítek až set filmů ročně, nejdelší tradici i kvalitu si udržují zejména filmy bengálské, tamilské, kannadské (z Karnataky) či malayalamské (z Keraly), ale největší zájem diváků vyvolávají již tradičně snímky v hindštině pocházející z produkce studií v Bombayi (neboli oficiálně Mumbai), kde se dnes vyrobí na 250 filmů ročně. Počátky historie Bollywoodu sahají až do roku 1899, kdy H. S. Bhatavdekar alias Save Dada natočil dokumentární film o wrestlingovém zápase v Hanging Gardens v Bombayi. 21. dubna 1913 měl premiéru první indický celovečerní film režiséra Dadasaheba Phalke Raja Harishchandra, který nedávno shořel ve filmovém archivu v Puně. Na benátském festivalu se roku 1934 promítal film Seeta režiséra Debakiho Bose v produkci East India Film Company. Rok po odchodu Britů (odešli 1947) vstupuje na scénu producent, režisér a herec Raj Kapoor, který filmy jako Awaara či Shree 420 představil i mezinárodnímu publiku. Po deseti letech natáčení měla v roce 1960 konečně premiéru historická sága K. Asifa Mughal-E-Azam, následoval její famózní úspěch. Film Zanjeer poprvé představil budoucí megastar Amitabha Bachchana v roli "rozhněvaného mladého muže"; symbolem generační vzpoury se AB stal o dva roky později jako spravedlivý desperát v kultovním Sholay, jenž pokořil všechny rekordy v návštěvnosti. První Ind získává Oscara v roce 1983 za kostýmy k filmu Gándhí - je jím Bhanu Athaiya (Guide, Lagaan, Swades). Hlavní rolí v nevýznamném filmu Raju Ban Gaya Gentleman se v roce 1992 přihlásil o slovo Shah Rukh Khan. 1994-95: zatímco Bandit Queen Shekara Kapoora bojovala s cenzurou, Ratnamova Bombay dostala zelenou od indických nacionalistů a premiéru měly i hity rozdílné tematicky, ale spolčené úspěchem: Hum Aapke Hain Kaun (Co pro tebe znamenám) a Dilwaale Dulhania Le Jayenge (Statečné srdce získá nevěstu). Do britského toptenu se roku 1998 vešly jak Kuch Kuch Hota Hai (Něco se děje) vycházející hvězdy Karana Johara , tak Dil Se... (Ze srdce...), jinak vcelku komerčně neúspěšný politický film Mani Ratnama. Na podzim roku 2003 se v Praze konal první ročník Festivalu bollywoodského filmu.

"Je opravdu nějaký rozdíl mezi obecenstvem v Indii a u nás?" (uvaděčka v kině Aero)

Opravdu je. Diváci v indických kinech se chovají daleko spontánněji až uvolněněji než diváci v těch českých - radili bychom všem začátečníkům, aby se přizpůsobili atmosféře a nebránili se smíchu ani slzám, zpěvu ani tanci, jídlu ani pití. Zlobivé děti ani zapnuté mobily nejsou v zásadě zakázány. Indové dosud filmem doopravdy žijí a výlet do kina je zážitkem pro celou rodinu. Na kino narazíte v Indii skoro na každém rohu a vstupenky jsou přijatelně levné i pro nejchudší diváky, které ohromuje krása tanečnic, milostné zápletky, divoké rvačky, velkolepé scenérie a barevné kostýmy.

"Uvidíme nějaké ty bollywoodské filmy i normálně v distribuci?" (pravidelný návštěvník multikina)

Situaci na českém trhu bude během festivalu zkoumat viceprezidentka londýnské distribuční společnosti Eros Entertainment, paní Bhavna Mistry. Sami jsme zvědavi, k jakým závěrům dojde po sérii schůzek s českými distributory a jakým dojmem na ni zapůsobí české obecenstvo.